teisipäev, 25. oktoober 2016

Killukesi ajaloost

...
Fotol olev märkus ja kokkuvõtvad hinded on pärit küll kaugest kaunist kooliajast... kui puud olid rohelisemad, taevas sinisem, lapsed sõnakuulelikud kui inglid ja õpetajad tõeline Maa Sool.


Märkus Tõnule, kes sülitab, peksab ust jalaga, vehib rusikatega ja lisaks veel lööb tagant üles.
Kas olid siis 50ndad või 60ndad, kes seda enam mäletab.


Aga jutt läheb aga veelgi kaugemale, aastad siis olid 1920ndad ja 1930ndad.

II osa

See on omamoodi sõltuvus: võtta kätte vana klassipäevik, lapata lehti, lugeda nimekirju. Minna ise oma mõtetes tagasi sellesse kaugesse aega ning saada osa tolleaegsest koolielust.
Ja näha, et kuigi ajad on muutunud, on koolielus päris palju sellist, mis oma väärtust pole kaotanud.
Õpilase isiklikult kaardilt saan lugeda.
Õpilane G.K. (sündinud 1918)
1926/1927 Püüdlik õppimises, tähelepanelik, hää arusaamise ja mäluga, riietumine korralik.
1928/1929 Püüab olla „liiga tark“, muidu endine.
1929/1930 Ühiskonnas juht. Tugeva, aga taltsutamatu tahtega, teoreetiline tüüp, tegevus mõtteline, tugeva huviga, vaatlusis iseseisev, aktiivse tähelepanuga, kerge arusaamisega, töötamisviis kõikuv, mälu kiire ja kaaluv, iseseisva mõtlemisega, vaba fantaasiaga, väljendusis arenenud suuliselt ja kirjalikult, töös aeglane, aga hoolas, õiglane ja kohusetruu, koolitöis ja riietuses korralik.
Õpilane H.S. (sünd 1923)
Andmed vaimlise arenemise kohta.
1931/1932 Hää. Huviga, arusaamisega, hoolsusega töötab. Lugupeetud kõigist, armas kõigile.
1932/1933 Hää. Väga hoolas ja täpne, otse eeskujulikult. Avara mõistusega. Viisakas. Kunagi ei tee rumalusi. Tore poiss.
1933/1934 Eeskujulik õpilane õppimises ja käitumises teistega.
Kodused olud.
Vanemad talupidajad. Kodus kord ja puhtus. Laps puhtalt, hästi riietud. Vihikud, tööd eeskujulikult korras. Ei hiline, ei puudu.
Nii tahaks teada, kuidas selle tubli koolilapse elu hiljem kulges, kas ka tema ülejäänud elu nii edukas ja õnnelik oli.
Aga ega siis kõik pole musterlapsed.
Õpilase E.H. (s 1923) kohta saab lugeda:
1931/1932 Vaimline areng rahuldav. Kartlik, saamatu, ei oska kohaneda kooliga. Loeb hästi.
1932/1933 Rahuldav. Töös puudub püüdlikus, hoolsus, energia. Teeb, et on tehtud. Aeglane.
1933/1934 Areneb visalt.
Kodused olud.
Vanemad kohapidajad, olud rahuldavad. Lapse eest hoolitsetakse. Rõivad ja vihud puhtad. Puudub asjatult.
Ehk siis võib öelda, et üks tavaline koolilaps, kel oli lihtsalt raske kooliga kohaneda. Päris kindlasti sai ta oma tulevase eluga kenasti hakkama. Kui talle võimalus anti. Sündinud 1923, palju neid võimalusi oli? Vene mobilisatsioon, Saksa mobilisatsioon, varjamine metsas, põgenemine välismaale?
Iga nime taga on lugu. Ja kindlasti kuskil on keegi, kes neid lugusid ka teab. Mõnda lugu tean minagi. Olen näiteks lugenud üht venekeelset kirja, kus teatati, et J.T. langes lahingutes Velikije Luki all. Tema, kes 1920ndatel õppis samuti kohalikus koolis.

Kohalik kool oli tol ajal selline.
Usun, et foto on 1920-ndatest.

 ...

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar